Categories Gramaticals i Sintagmes

Un sintagma és un conjunt de paraules agrupades al voltant d’una paraula que és el nucli, és a dir, l’element imprescindible. Segons la categoria gramatical que fa de nucli del sintagma, tenim tipus de sintagmes diferents:


SINTAGMA NOMINAL (SN): el seu nucli és un substantiu o un pronom.

La guineu corria molt
Menjaré uns plàtans
Ell és el meu cosí
Nosaltres vam córrer una marató

SINTAGMA VERBAL (SV): el seu nucli és un verb.

Volen estudiar la carrera de medicina.
L’actor feia el paper de Romeo.

SINTAGMA ADJECTIVAL (S. adj): el seu nucli és un adjectiu qualificatiu.

La fruita era molt madura.
Aquest jersei sembla massa car.


SINTAGMA ADVERBIAL (S. adv): el seu nucli és un adverbi.

En Joan viu molt lluny.
Sempre camina lentament.

SINTAGMA PREPOSICIONAL (S. prep): està format per una preposició seguida d’un SN.Ja no viu en aquest carrer.Va arribar a la classe sense alè.







EXERCICIS: SINTAGMES: Subratlla els sintagmes i classifica’ls:
El cavall ensenya la dentadura als genets
La meva mare posa el vestit a la nena petita
El teu pare tenia un regal per al seu veí
El gos donava la poteta al meu germà
Aquella senyora gran porta aigua de la font
Vendré la moto al teu amic
Aquella dona que porta barret és la meva tieta
Plourà a les muntanyes
Unes noies que van venir duien caramels per a tota la classe
Un conill del bosc va saltar per la finestra del meu cotxe
El gos de peluix era per a l’àvia
Un gegant que tenia el nas molt gros espantava els nens del poble
Un dia que va ploure va venir l’home del sac
La Marta regala llibres als pobres
Aquell nen savi recitarà cançons a la nit
El gat trist vol la sopa
El noi més alt era el meu mecànic
L’atleta és el millor de la classe
Els xicots cuinaven pastissos a les professores
Unes dones posaven les jaquetes a l’armari
Vindré demà
La Montse va arreglar la carpeta amb una grapa
Els teus alumnes escriuen lentament
Aquell és el meu pare
Jo portaré una ensaïmada de Mallorca
A la nostra escola cantarem cançons amb els més petits